Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Inhoud: 1. Holisme en dualisme; 2. problemen en hulpvraag; 3. Cliënt en hulpverlener; 4. Het ontbrekende stuk; 5. Ontmoetingen en gesprek; 6. Intimiteit en professioneel handelen; 7. Gestalttherapie; 8. Holisme in andere culturen.
Holisme. --- Hulpverlening. --- Sociology of social care --- holisme --- Hulpverlening --- Methodiek --- Holisme --- 170 --- 172 --- ethiek --- filosofie --- gestalttherapie
Choose an application
321.4 --- methodiek --- supervisie --- Opleiding en beroep --- begeleidingsmethodieken --- Didactic strategies --- organisatie --- Social welfare methods --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- personeelsbeleid en -opleiding.
Choose an application
De weg naar zelfbepaling; er is veel over geschreven en gepraat. Hoe zouden begeleiders en organisaties zich jegens de clint moeten opstellen om de positie van de clint onafhankelijker te maken. Theoretisch is het allemaal goed onderbouwd en weet iedereen, die met mensen in een afhankelijke situatie werkt, dat het bepalen voor clinten een afgesloten station is en dat we clinten moeten ondersteunen in hun proces ongeacht hun niveau of positie. Maar na de visie komt de praktijk. Begeleiders en teams hebben hulpmiddelen nodig om bij zichzelf een veranderingsproces op gang te brengen; alleen zo kan de clint op weg geholpen worden zonder dat er sprake is van betutteling of overvraging. Verandering van houding en werkwijze begint vaak bij kleine dagelijkse situaties. In dit boek wordt methodische ondersteuning geboden. De methodiek wordt eerst ingeleid en vervolgens inzichtelijk uitgewerkt in casustiek binnen concrete begeleidingssituaties. Ook nieuwe ontwikkelingen en opgedane ervaringen Met methodiek worden uitvoering uitgewerkt. Tevens worden er voor teams en organisaties handvatten aangereikt om de visie van emancipatorische begeleiding in de praktijk vorm te geven. Via gelijkwaardigheid naar zelfbepaling is geschikt voor studenten HSAO en medewerkers in de zorgsector. Het geeft voor familie en clinten inzicht in een manier van werken in voorzieningen. Het toont tevens de vaardigheden die belangrijk zijn om zicht te krijgen in de belevingswereld van clinten. Willem Kleine Schaars geeft onder de naam AKS-trainingen als zelfstandig trainer lezingen, workshops en trainingen aan teams in Nederland, België en Duitsland waarbij onder andere de invoering van de methodiek, een clintgerichte benadering, coaching en teamwerking centraal staan. Ook ondersteunt hij stichtingen biij het implementeren van de methodiek. De auteur publiceert regelmatig in verschillende bladen Inhoudsopgave : : Voorwoord Inleiding 1. De clint centraal 1.1 Zelf kiezen en zelfbepaling 1.2 Overvragen en Betuttelen 1.3 Afhankelijkheid van de clint in relatie tot de onafhankelijkheid van de begeleider 1.4 Staat de clint wel echt centraal? 1.5 Gelijkwaardigheid, macht en eigen verantwoordelijkheid 1.6 Zienswijze waarin de clint wel uitgangspunt is 2. Uitleg van de methodiek 2.1 Rolbeschrijvingen procesbegeleider en zaakwaarnemer 2.2 De procesbegeleider 2.3 De zaakwaarnemer of werkbegeleider 2.4 Opbouw van het gesprek 2.5 Rapportage en verslaglegging 2.6 Samenwerking procesbegeleider en zaakwaarnemer 2.7 Groepsprocesbegeleiding en zaakwaarnemerschap 2.8 Het teamlid als observator 2.9 Menswaardigheid 2.10 Grenzen in een team 2.11 Verantwoording afleggen aan het team 2.12 Feedback 2.13 Voorwoorden voor een goed verloop van procesbegeleiding en zaakwaarnemerschap 3. Nieuwe ontwikkelingen in de methodiek 3.1 Andere communicatievormen 3.2 Gebruik van video 3.3 Methodiek en dag- of activiteitencentrum 3.4 Rol van ouders en familieleden bij de methodiek 4. Implementatie van de methodiek in de organisatie 4.1 Het rupsmodel 4.2 Welke kwaliteiten passen bij welke begeleider? 4.3 Kwaliteiten in een team 4.4 Coaching 4.5 Bewonersraad 4.6 Clintenraden 5. Basishouding van de hulpverlener 5.1 Communicatie 5.2 Gedrag en oordeel 5.3 Aanvaardbaar en onaanvaardbaar gedrag 5.4 Gedragsraam 5.5 Probleemgebieden in het gedragsraam 5.6 Actief luisteren en serieus nemen 5.7 Ik-boodschappen 5.8 Jij-boodschappen 6. Procesbegeleiding en zaakwaarnemerschap: drie casussen 6.1 Koos zoekt een vrouw 6.2 Vier oudere heren in hun eigen huis 6.3 Van rood naar geel Tot slot Opdrachten Literatuur
gelijkwaardigheid --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- personen met een mentale beperking --- methodologieën --- methoden van het sociaal werk --- cliënt-hulpverlener relatie --- Social welfare methods --- 326 --- autonomie --- hulpverlening --- mentaal gehandicapten --- methodiek --- 364.044 --- Communicatie --- Hulpverlening --- Instellingen --- Methodiek --- Personen met een mentale handicap --- beschut wonen --- communicatie --- gedrag --- pedagogiek --- psychologie --- recht --- Mentaal gehandicapten --- Methodiek. --- Hulpverlening.
Choose an application
Maatschappelijk werk --- Hulpverlening ; methodiek --- Casemanagement --- Management in de welzijnsinstelling --- Methodieken in de hulpverlening --- 613 --- case management (gez) --- verpleegkundig management (gez) --- verpleegmethoden (gez) --- verwaarlozing (gez) --- 364.044 --- Hulpverlening --- Methodiek --- Multi-probleemgezinnen --- Multi-problem gezinnen --- case management --- multi-problem gezinnen --- integrale hulpverlening --- Social welfare methods --- departement Gezondheidszorg --- casework --- hulpverlening --- gevallenstudie
Choose an application
-244-1487-3
Sociology of social care --- hulpverlening --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Hulpverlening --- 321.3 --- 607.3 --- ADL --- begeleiding --- communicatie --- gesprekken --- gezinsbegeleiding --- hulpverleningsgesprekken --- maatschappelijk werk --- methodiek --- psychologie --- relatieproblemen --- sociaal pedagogische hulpverlening --- Communicatie in de hulpverlening --- Gesprekstechniek (onderhandelen) --- 364.044 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Hulpverlening --- cliënt-hulpverlener-relatie --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- transculturele verpleegkunde --- welzijnswerk --- communicatie in de hulpverlening --- Methodiek --- Individuele psychotherapie --- 361.2 --- 361.3 --- Begeleiding --- Gesprekstechniek
Choose an application
Mannen en vrouwen gaan vaak anders om met klachten en problemen en zoeken op een andere manier hulp. Bovendien wordt de communicatie tussen hulpverlener en cliënt ook nog eens beïnvloed door het feit of de maatschappelijk werker een man of een vrouw is. Maatschappelijk werkers (in opleiding) rekening leren houden met deze sekseverschillen, vormt het uitgangspunt van dit studieboek. Het eerste deel gaat in op de historische achtergronden, de visie en de kenmerken van seksespecifieke zorg. Het bevat theoretische informatie over oorzaken en achtergronden van de meest voorkomende sekseverschillen in de zorg. Het tweede deel is meer praktijkgericht. Aan de hand van uiteenlopende problemen en cases van vrouwelijke en mannelijke cliënten, worden een aantal seksespecifieke elementen belicht voor de intake en begeleiding van de cliënt en kunnen aankomende professionals aldus leren hoe zij vanuit een sekseperspectief hulp kunnen verlenen. Het boek sluit af met een hoofdstuk over organisatorische en beleidsmatige kwesties bij de invoering en inbedding van seksespecifieke hulpverlening in een zorginstelling.
Sekseverschillen --- Hulpverlening. --- vrouwenhulpverlening --- gender --- Sociology of social care --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- hulpverlening --- Netherlands --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Methodologie --- Sekse-specifiek werken --- Cliënt --- zorgverlening --- maatschappelijk werk --- methodiek --- communicatie --- 364.044 --- Gender --- Mannen --- Methodiek --- Seksespecifieke hulpverlening --- Vrouwen --- intake --- psychologie van de geslachten --- welzijnswerk, methoden --- 159.91 --- 361.2 --- 361.3 --- 362.9 --- 361.1 --- Assistance --- Methodology --- Welfare work --- Book --- Sex differences
Choose an application
1. Doelstellingen van het leren communiceren2. Het maken van een profielschets3. Communicatie4. Het zakelijk aspect5. Het expressieve aspect6. Het rationele aspect7. Het appellerende aspect8. Het geven van feedback9. Ik-boodschap en actief luisteren10. Assertiviteit11. Normen, waarden en conflicten12. Samenwerken en leiding geven.
Communicatievaardigheden --- Hulpverlening. --- leidinggeven --- mondelinge communicatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- assertiviteit --- Sociology of social care --- hulpverlening --- feedback --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Communicatie --- Vaardigheidstraining --- 305.8 --- 321.3 --- 499.4 --- communicatie --- gesprekstechnieken --- hulpverleners --- luisteren --- methodiek --- samenwerken --- Methodiek --- Mondelinge communicatie --- conflicthantering --- groepsdynamica --- slecht-nieuwsgesprek --- sociale vaardigheden --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Gesprekstechniek --- 316.77 --- Assertiviteit --- Expressie --- Feedback --- Leidinggeven --- Normalisatie --- Relaties --- communicatie (leesbaarheid)
Choose an application
In dit boek geven de auteurs een eigentijdse invulling aan deze traditionele methode. Twee criteria zijn bij de selectie van inhoud en vorm bepalend geweest : - Werkt het in de praktijk? Is het herkenbaar zowel in dienstverlenende gesprekken van 10 minuten als in langdurige intensieve begeleidingsprocessen? - Kan het de toets van actuele kwaliteitscriteria doorstaan? Diverse kwaliteitsinstrumenten worden in een afzonderlijk hoofdstuk voorgesteld.
Social casework. --- Sociology of social care --- social casework --- Social welfare methods --- Social casework --- #KVHB:Maatschappelijke hulpverlening --- sociale hulpverlening --- 321.3 --- maatschappelijk assistenten --- sociale problemen --- sociale verpleegkunde --- sociale zorg --- socio-cultureel werk --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- 361.50 --- Maatschappelijk werker --- Social casework (casework) --- Sociale problemen --- Welzijnswerk (hulpverlenen, hulpverlening, hulpvraag, social support) --- 364 --- 658.56 --- case-work --- integrale kwaliteitszorg --- 364.04 --- Maatschappelijk werk : casework --- Maatschappelijk werk : methodiek --- case management --- kwaliteitsbewaking (audit) --- sociale dienst --- welzijnswerk --- persoonsgericht welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- maatschappelijk werk en sociale zorg - methodiek --- Methodiek --- 361.3 --- 361.12 --- 361.1 --- Maatschappelijk assistenten --- Hulpverlening --- Casestudies --- Gezondheidszorg --- Maatschappelijk werk --- Casework --- Maatschappelijk assistent --- Casestudy
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek. De zeven scholen van het Netwerk Interne Zorg hebben gezamenlijk een instrument ontwikkeld om de sterke en de zwakke plekken van de leerlingbesprekingen in kaart te brengen. Effectieve leerlingbesprekingen zijn immers een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van een goed functionerende zorgstructuur. Dit boek bevat onder meer een checklist om de kwaliteit van de leerlingbesprekingen zichtbaar te maken, met een handreiking om verbeteracties op te zetten. Het biedt ook hulpmiddelen zoals signaleringsinstrumenten en een checklist voor handelingsplannen. Het geheel is samen met docenten en zorgcoördinatoren ontwikkeld en op zijn waarde in de praktijk getest. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Evaluatietechnieken --- Methodiek. --- Onderwijs. --- Cd-rom. --- Didactic evaluation --- School management --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Beroepssecundair onderwijs --- 458.1 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Leerlingvolgsystemen --- Nederland --- Secundair onderwijs --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 050945.jpg --- 050946.jpg --- Evaluatie --- Leerlingbespreking --- Organisatie - Management --- (zie ook: Schoolrapporten) --- evaluatie (onderwijs) --- leerlingen --- zorgbeleid --- Evaluatietechniek
Choose an application
Dit praktijkboek bevat oefeningen, methoden en werkvormen die het intervisieproces op maat ondersteunen. Bij elke oefening staat beschreven wat er van een groep en een begeleider wordt verwacht. Om direct aan de slag te kunnen is een bepaalde basiskennis nodig. Om deze reden biedt het werkboek een beknopte uitleg van de principes van intervisie. Het werkboek is geschikt voor allen die aan intervisie willen doen: docenten, studenten, coaches en trainers.
Social psychology --- Social welfare methods --- intervisie --- sociale pedagogiek --- Bedrijfspsychologie --- Conflicthantering --- Onderneming --- Intervisie --- Probleemoplossend denken --- Consulting --- Vaardigheden --- Sociology of work --- Labour market --- Apprentissage Leerproces --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- 321.3 --- 321.4 --- begeleiding --- coaching --- groepen --- methodiek --- organisatiepsychologie --- Methodiek --- Opleiding en beroep --- 371.39 --- Ervaringsleren --- Organisatie --- Zelfsturende teams --- 005.96 --- Werksituatie : problemen oplossen --- 371.39 Overige leermethoden --- Overige leermethoden --- 371.35 --- 367.1 --- Leren leren --- Zelfsturing --- Bedrijfspsychologie en -sociologie --- (zie ook: Studiemethoden)
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|