Narrow your search
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De achterkant van het helpen : de kracht van de holistische benadering
Author:
ISBN: 9024416205 Year: 2002 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoud: 1. Holisme en dualisme; 2. problemen en hulpvraag; 3. Cliënt en hulpverlener; 4. Het ontbrekende stuk; 5. Ontmoetingen en gesprek; 6. Intimiteit en professioneel handelen; 7. Gestalttherapie; 8. Holisme in andere culturen.


Book
Instellingssupervisie : leren over werk in de context van leiden - begeleiden - (samen)werken
Author:
ISBN: 903131823X Year: 2002 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Via gelijkwaardigheid naar zelfbepaling : methodische ondersteuning voor mensen in afhankelijke situaties.
Author:
ISBN: 9024414415 Year: 2002 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De weg naar zelfbepaling; er is veel over geschreven en gepraat. Hoe zouden begeleiders en organisaties zich jegens de clint moeten opstellen om de positie van de clint onafhankelijker te maken. Theoretisch is het allemaal goed onderbouwd en weet iedereen, die met mensen in een afhankelijke situatie werkt, dat het bepalen voor clinten een afgesloten station is en dat we clinten moeten ondersteunen in hun proces ongeacht hun niveau of positie. Maar na de visie komt de praktijk. Begeleiders en teams hebben hulpmiddelen nodig om bij zichzelf een veranderingsproces op gang te brengen; alleen zo kan de clint op weg geholpen worden zonder dat er sprake is van betutteling of overvraging. Verandering van houding en werkwijze begint vaak bij kleine dagelijkse situaties. In dit boek wordt methodische ondersteuning geboden. De methodiek wordt eerst ingeleid en vervolgens inzichtelijk uitgewerkt in casustiek binnen concrete begeleidingssituaties. Ook nieuwe ontwikkelingen en opgedane ervaringen Met methodiek worden uitvoering uitgewerkt. Tevens worden er voor teams en organisaties handvatten aangereikt om de visie van emancipatorische begeleiding in de praktijk vorm te geven. Via gelijkwaardigheid naar zelfbepaling is geschikt voor studenten HSAO en medewerkers in de zorgsector. Het geeft voor familie en clinten inzicht in een manier van werken in voorzieningen. Het toont tevens de vaardigheden die belangrijk zijn om zicht te krijgen in de belevingswereld van clinten. Willem Kleine Schaars geeft onder de naam AKS-trainingen als zelfstandig trainer lezingen, workshops en trainingen aan teams in Nederland, België en Duitsland waarbij onder andere de invoering van de methodiek, een clintgerichte benadering, coaching en teamwerking centraal staan. Ook ondersteunt hij stichtingen biij het implementeren van de methodiek. De auteur publiceert regelmatig in verschillende bladen Inhoudsopgave : : Voorwoord Inleiding 1. De clint centraal 1.1 Zelf kiezen en zelfbepaling 1.2 Overvragen en Betuttelen 1.3 Afhankelijkheid van de clint in relatie tot de onafhankelijkheid van de begeleider 1.4 Staat de clint wel echt centraal? 1.5 Gelijkwaardigheid, macht en eigen verantwoordelijkheid 1.6 Zienswijze waarin de clint wel uitgangspunt is 2. Uitleg van de methodiek 2.1 Rolbeschrijvingen procesbegeleider en zaakwaarnemer 2.2 De procesbegeleider 2.3 De zaakwaarnemer of werkbegeleider 2.4 Opbouw van het gesprek 2.5 Rapportage en verslaglegging 2.6 Samenwerking procesbegeleider en zaakwaarnemer 2.7 Groepsprocesbegeleiding en zaakwaarnemerschap 2.8 Het teamlid als observator 2.9 Menswaardigheid 2.10 Grenzen in een team 2.11 Verantwoording afleggen aan het team 2.12 Feedback 2.13 Voorwoorden voor een goed verloop van procesbegeleiding en zaakwaarnemerschap 3. Nieuwe ontwikkelingen in de methodiek 3.1 Andere communicatievormen 3.2 Gebruik van video 3.3 Methodiek en dag- of activiteitencentrum 3.4 Rol van ouders en familieleden bij de methodiek 4. Implementatie van de methodiek in de organisatie 4.1 Het rupsmodel 4.2 Welke kwaliteiten passen bij welke begeleider? 4.3 Kwaliteiten in een team 4.4 Coaching 4.5 Bewonersraad 4.6 Clintenraden 5. Basishouding van de hulpverlener 5.1 Communicatie 5.2 Gedrag en oordeel 5.3 Aanvaardbaar en onaanvaardbaar gedrag 5.4 Gedragsraam 5.5 Probleemgebieden in het gedragsraam 5.6 Actief luisteren en serieus nemen 5.7 Ik-boodschappen 5.8 Jij-boodschappen 6. Procesbegeleiding en zaakwaarnemerschap: drie casussen 6.1 Koos zoekt een vrouw 6.2 Vier oudere heren in hun eigen huis 6.3 Van rood naar geel Tot slot Opdrachten Literatuur


Book
Intensief casemanagement & complexe meervoudige problemen : beschrijving van cliëntsystemen met complexe meervoudige problemen en hoe zijn geholpen kunnen worden met het praktijkmodel Intensief Casemanagement, methodisch ondersteund door het computerprogramma IVIT.
Authors: ---
ISBN: 9062832970 Year: 2002 Publisher: Bussum Coutinho


Book
Het hulpverleningsgesprek in het cliëntsysteem : het gesprek als integrale begeleidingsmethode
Author:
ISBN: 9024414873 Year: 2002 Publisher: Soest Nelissen


Book
Seksespecifieke hulpverlening voor maatschappelijk werkers
Authors: ---
ISBN: 9062832210 Year: 2002 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mannen en vrouwen gaan vaak anders om met klachten en problemen en zoeken op een andere manier hulp. Bovendien wordt de communicatie tussen hulpverlener en cliënt ook nog eens beïnvloed door het feit of de maatschappelijk werker een man of een vrouw is. Maatschappelijk werkers (in opleiding) rekening leren houden met deze sekseverschillen, vormt het uitgangspunt van dit studieboek. Het eerste deel gaat in op de historische achtergronden, de visie en de kenmerken van seksespecifieke zorg. Het bevat theoretische informatie over oorzaken en achtergronden van de meest voorkomende sekseverschillen in de zorg. Het tweede deel is meer praktijkgericht. Aan de hand van uiteenlopende problemen en cases van vrouwelijke en mannelijke cliënten, worden een aantal seksespecifieke elementen belicht voor de intake en begeleiding van de cliënt en kunnen aankomende professionals aldus leren hoe zij vanuit een sekseperspectief hulp kunnen verlenen. Het boek sluit af met een hoofdstuk over organisatorische en beleidsmatige kwesties bij de invoering en inbedding van seksespecifieke hulpverlening in een zorginstelling.


Book
Weet wat je zegt : een inleiding in de communicatie voor begeleiders en hulpverleners
Author:
ISBN: 9024414733 9789024414734 Year: 2002 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Doelstellingen van het leren communiceren2. Het maken van een profielschets3. Communicatie4. Het zakelijk aspect5. Het expressieve aspect6. Het rationele aspect7. Het appellerende aspect8. Het geven van feedback9. Ik-boodschap en actief luisteren10. Assertiviteit11. Normen, waarden en conflicten12. Samenwerken en leiding geven.


Book
Social Casework in de 21e eeuw : een praktisch handboek voor kwaliteitsvol hulpverlenen
Authors: --- ---
ISBN: 9059280504 Year: 2002 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek geven de auteurs een eigentijdse invulling aan deze traditionele methode. Twee criteria zijn bij de selectie van inhoud en vorm bepalend geweest : - Werkt het in de praktijk? Is het herkenbaar zowel in dienstverlenende gesprekken van 10 minuten als in langdurige intensieve begeleidingsprocessen? - Kan het de toets van actuele kwaliteitscriteria doorstaan? Diverse kwaliteitsinstrumenten worden in een afzonderlijk hoofdstuk voorgesteld.


Book
Naar effectievere leerlingbesprekingen : een praktisch instrument
Authors: ---
ISBN: 9044113259 Year: 2002 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cd-rom bij het gelijknamige boek. De zeven scholen van het Netwerk Interne Zorg hebben gezamenlijk een instrument ontwikkeld om de sterke en de zwakke plekken van de leerlingbesprekingen in kaart te brengen. Effectieve leerlingbesprekingen zijn immers een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van een goed functionerende zorgstructuur. Dit boek bevat onder meer een checklist om de kwaliteit van de leerlingbesprekingen zichtbaar te maken, met een handreiking om verbeteracties op te zetten. Het biedt ook hulpmiddelen zoals signaleringsinstrumenten en een checklist voor handelingsplannen. Het geheel is samen met docenten en zorgcoördinatoren ontwikkeld en op zijn waarde in de praktijk getest. (Bron: covertekst)


Book
Werkboek intervisie
Author:
ISBN: 9024414970 Year: 2002 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit praktijkboek bevat oefeningen, methoden en werkvormen die het intervisieproces op maat ondersteunen. Bij elke oefening staat beschreven wat er van een groep en een begeleider wordt verwacht. Om direct aan de slag te kunnen is een bepaalde basiskennis nodig. Om deze reden biedt het werkboek een beknopte uitleg van de principes van intervisie. Het werkboek is geschikt voor allen die aan intervisie willen doen: docenten, studenten, coaches en trainers.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by